1. PLUS/
  2. Oud en nieuw: verpakkingswisseling bij PLUS

Oud en nieuw: verpakkingswisseling bij PLUS

“Mama, deze!” Een zin die de meeste ouders waarschijnlijk bekend in de oren klinkt. Het vierjarige dochtertje van Martine grijpt naar een vrolijk pakje koekjes met prinsessenfiguren erop. Martine pakt een gezonder koekje uit het schap en probeert met een vrolijk stemmetje: “Deze vind je ook lekker, Sophie”. Sophie zet het op een huilen. Zuchtend legt haar moeder het pakje in het winkelmandje. Hoeveel makkelijker zou het zijn als de vrolijke figuurtjes op de verpakkingen van gezonde producten zouden staan?

Jengelende kinderen rond het snoep- of koekschap in de supermarkt is een veelvoorkomend fenomeen. En dat niet alleen: een op de zeven kinderen heeft overgewicht. “Promotie van ongezonde voeding draagt hieraan bij”, reageert Christian Schelle, manager Private Label bij PLUS Retail. “En daarom willen we bij PLUS mensen helpen met het maken van goede en verantwoorde keuzes. Zodat goed eten voor iedereen bereikbaar wordt. Waaronder dus ook voor Sophie.”

Nieuwe verpakkingen

En dus worden de verpakkingen van producten die buiten de Schijf van Vijf vallen onder handen genomen. Inmiddels liggen de eerste verpakkingen in de schappen. Schelle neemt een pak ontbijtgranen in zijn hand. “Dit is een voorbeeld van een nieuwe verpakking zonder kindermarketing.” Op het oranje pak staat ‘honing ringetjes’ en daarbij een foto van hoe het product eruitziet. De vrolijke bij die op de oude verpakking stond afgebeeld, is er bij de nieuwe verpakking afgehaald. Volgens Schelle krijgen ook de nieuwe verpakkingen van andere producten geen figuurtjes, illustraties, kinderlijke lettertypes en vrolijke kleuren meer.

Als eerste supermarkt liet PLUS in juli weten de kindermarketingelementen van haar ongezonde huismerkproducten af te halen. “We zijn al een langere tijd in gesprek met onder andere de Consumentenbond en andere partijen. Inmiddels zijn er al wat regels met betrekking tot kindermarketing, maar deze zijn nog niet gericht op de producten en verpakkingen. Gelukkig is er veel positieve aandacht voor onze beslissing om kindermarketing aan te pakken. Niet alleen vanuit maatschappelijke organisaties en de overheid, maar ook van onze klanten en collega’s in de markt. We zijn blij dat een aantal ons voorbeeld al volgen en hopen dat er nog meer zullen volgen.”

Gezonde richting

Alle verpakkingen van ongezonde huismerkproducten die gericht zijn op kinderen, zijn inmiddels versoberd. Deze veertig verpakkingen stromen de komende tijd in. “Zo kunnen we kinderen niet meer beïnvloeden door de vrolijke verpakkingen. Maar we willen meer doen. Daarom ontvingen ouders en kinderen tijdens onze voetbalplaatjes- en Angry Birds-campagne al extra plaatjes, poppetjes en stickers bij onder andere mandarijnen en salades. Zo hopen we iedereen net een duwtje extra in de gezonde richting te geven.”