1. Home/
  2. Over PLUS
  3. /Nieuwsberichten
  4. /PLUS voor tweede jaar op rij meest verantwoorde supermarkt

PLUS voor tweede jaar op rij meest verantwoorde supermarkt

Opnieuw sleept PLUS de eerste prijs in de wacht in het Duurzaamheidsonderzoek van GfK, in opdracht van Foodmagazine. Uit het onderzoek blijkt dat PLUS met een gemiddelde score van 7,45 ook dit jaar de koppositie pakt. Van de zes onderzochte criteria – klanten en maatschappij, lokale betrokkenheid, klimaat, duurzame handel, gezondheid en medewerkers – scoort de supermarktorganisatie het hoogst op het aspect klimaat. Klanten beoordeelden de milieuvriendelijke maatregelen van PLUS met een 7,5. Het onderzoek naar maatschappelijk verantwoord ondernemen draait om imago’s van supermarkten op het gebied van duurzaamheid en werd afgenomen onder 5.200 leden van het GfK ConsumerScan Panel.

Belangrijkste reden voor de toekenning van de MVO-award 2016 is het feit dat PLUS zich op alle onderzochte thema’s duidelijk onderscheidt. Joop Holla van GfK: “PLUS is een echte allrounder. De supermarktorganisatie staat bij elk onderwerp in de top 5 van het onderzoek. Met maar liefst één eerste plaats, vier tweede plaatsen en een gedeelde vierde plaats op de verschillende onderdelen is dat een geweldige uitslag waar PLUS en haar ondernemers trots op mogen zijn.”

Eric Leebeek, commercieel directeur en voorzitter van het Greenteam bij PLUS: “We zijn ontzettend trots dat we wederom deze onderscheiding behalen. We zijn al jarenlang uitermate hard bezig onze positie op het gebied van verantwoord ondernemen uit te breiden en te verankeren. Bijvoorbeeld met een uitgebreid assortiment van goede, verantwoorde producten, omdat we geloven dat goed eten voor iedereen belangrijk is. Maar ook door de lokale betrokkenheid van onze PLUS ondernemers. Zo organiseerden zij het afgelopen jaar de meest uiteenlopende lokale initiatieven, zoals een lokale receptenwedstrijd waarin aandacht wordt besteed aan het tegengaan van voedselverspilling. Zo draagt elke PLUS ondernemer lokaal zijn steentje bij. Werken aan een beter milieu heeft ook prioriteit bij ons. Niet voor niets kiezen we bewust voor alleen groene stroom uit Europese windenergiecentrales en streven we naar minder restafval in onze winkels. De award bevestigt dat klanten onze inspanningen waarderen, en is een prachtige beloning voor ons werk en dat van PLUS ondernemers en hun medewerkers. Met de award op zak gaan we ons met nog meer enthousiasme inzetten om onze mvo-doelstellingen te realiseren en nieuwe initiatieven te ontwikkelen.”

Verantwoorde producten

Zorg voor mens, dier, natuur en milieu staan sinds jaar en dag hoog in het vaandel bij PLUS. Haar verantwoorde assortiment speelt daarbij een belangrijke rol. Met producten als Blonde d ’Aquitaine rundvlees, Fairtrade bananen en de verkoop van alleen vrije-uitloop- en biologische eieren loopt PLUS voorop in de ontwikkelingen rondom goede voeding. Zo droeg de supermarktorganisatie in 2015 nog de hoogste Fairtrade-premie af, volgens impactonderzoek van Stichting Max Havelaar. Daarnaast is bijna 75 procent van het verse-visassortiment van PLUS van verantwoorde herkomst, en dit aandeel blijft groeien. Ook voor meer alledaagse producten zijn klanten bij PLUS aan het juiste adres. PLUS gelooft in goede voeding, voor iedereen en elke dag. Daarom selecteert zij verse producten met een duidelijke herkomst en veel smaak. Ook helpt PLUS klanten een gezondere keuze te maken, bijvoorbeeld door haar samenwerking met Wilfred en Lili Genee. Onder de naam ‘Vullen of Voeden’ maakt PLUS ouders bewust van het belang van gezonder eten. Een boodschap die wordt versterkt door de Eredivisie-voetbalplaatjesactie waarmee kinderen genieten van dezelfde succesrecepten als hun favoriete voetballers. Zo stimuleert PLUS dag in, dag uit de keuze voor goede voeding.

Ook in de toekomst heeft PLUS de ambitie om nog meer stappen te zetten op het gebied van verantwoord ondernemen. Zo staat er wederom een forse uitbreiding van het verantwoord assortiment – biologische, Fairtrade-, Beter Leven- en GIJS-producten – in de planning en streeft PLUS naar een omzetgroei van het totale verantwoord-assortiment met ten minste zes procent. Daarnaast zet de supermarktorganisatie zich in om de PLUS supermarkten klimaatneutraal te maken, onder andere door centrale begeleiding bij energiebesparing en energieopwekking. PLUS zet zich tevens in voor participatie van mensen met een achterstand op de winkelvloer, in distributiecentra en op het servicekantoor. Tot slot richt de supermarktorganisatie zich op gezondheid en vitaliteit middels uitbreiding van het groente- en fruitassortiment, gezondere huismerkproducten en het informeren van klanten in de winkel over een gezondere keuze van producten.

PLUS voor tweede jaar op rij meest verantwoorde supermarkt