1. Home/
  2. Over PLUS
  3. /Nieuwsberichten
  4. /Succesvol eerste halfjaar voor PLUS

Succesvol eerste halfjaar voor PLUS

PLUS behaalt goede omzetresultaten. Tot en met week 26 bedroeg de omzetgroei 5,9%. Dat is ruim boven de gemiddelde groei van de markt, die 1,9% bedroeg (bron: Nielsen). Het aantal supermarkten bleef ten opzichte van vorig jaar nagenoeg gelijk (gemiddeld 257 dit jaar versus 255 in 2014). Het marktaandeel van PLUS steeg naar 6,14% ten opzichte van 5,92% een jaar geleden rond dezelfde tijd.

Jan Brouwer, algemeen directeur van PLUS: “We hebben in de afgelopen tijd enorm hard gewerkt om PLUS nog beter en attractiever te maken. Dat doen we met een scherp promotiebeleid én door ons assortiment steeds verder te verduurzamen. Samen met onze supermarktondernemers maken wij boodschappen doen verantwoord en leuk. En gelukkig vinden onze klanten dat ook. Het aantal klanten, de gemiddelde besteding en de klantloyaliteit zijn tijdens het afgelopen halfjaar verder toegenomen."

Succesvolle acties

Consumenten reageren positief op de acties en promoties van PLUS. De Minions-actie bijvoorbeeld was zo’n razend succes, dat de gele wezentjes zorgden voor het hoogste gemiddelde marktaandeel per winkel in de geschiedenis van PLUS. Ook met AGF (Aardappelen, Groente, Fruit) scoort PLUS. De omzetcijfers en het aantal klanten van de AGF-afdeling in de afgelopen vijf weken zijn historisch hoog, wat mede te danken is aan de ‘variatie = voordeel-weken’.

Ombouw naar Briljant-concept

Vandaag opent in Veenwouden de 259ste PLUS supermarkt, een voormalig C1000 winkel onder leiding van ondernemer Douwe Visser. Dit is de 175ste winkel die is ingericht volgens het formuleconcept Briljant, de belangrijkste motor achter de omzetgroei van PLUS.

Groei in online

Het in mei 2015 gelanceerde, compleet vernieuwde online platform wordt enthousiast ontvangen, zowel door de PLUS ondernemers als door de consument. De nieuwe website biedt bezoekers volop online gemak, inspiratie en voordeel. Bijvoorbeeld met de unieke ‘Goedkoper maken’-functie en PLUS Wijnkiezer. Voor klanten van inmiddels honderd PLUS supermarkten is het mogelijk online boodschappen te doen bij hun eigen winkel, waardoor ook lokale en unieke producten kunnen worden aangeboden. Deze honderd PLUS supermarkten hebben een ophaalpunt en/of bezorgen de online bestelde boodschappen aan huis.

Meest verantwoorde supermarkt

In april 2015 ontving de supermarktketen de MVO-award op basis van het Duurzaamheidsonderzoek van GfK in opdracht van Foodmagazine. Dat PLUS de meest verantwoorde supermarkt van 2015 is, blijkt ook uit andere cijfers en gebeurtenissen. Allereerst maakte de supermarktketen in mei 2015 bekend een verregaande samenwerking met Max Havelaar aan te gaan. Stap voor stap wordt de huismerkproductenlijn waar mogelijk Fairtrade-gecertificeerd. Daarnaast ontving PLUS een speciale Banana Award van Fairtrade Gemeente, omdat er alleen nog maar Fairtrade-bananen worden verkocht.

Verder breidde PLUS haar assortiment duurzame vis en vlees uit. Om te beginnen wordt reguliere kip vervangen door een diervriendelijker variant en krijgt al het varkensvlees het Beter Leven keurmerk 1-ster. Ook neemt het aantal winkels met een compleet assortiment Blonde d’Aquitaine-rundvlees met het Beter Leven keurmerk 2-sterren flink toe en zijn de zogenaamde ‘kiloknallers’ vanaf begin augustus 2015 bij PLUS verleden tijd. Bovendien introduceerde PLUS in juli de nieuwe duurzame-vissoort GIJS-schol, die dier- én milieuvriendelijk wordt gevangen en MSC-gecertificeerd is.

Beste wijnsupermarkt

In juni 2015 werd PLUS opnieuw verkozen tot Beste Wijnsupermarkt van Nederland. Klanten beoordeelden het totale wijnassortiment, het assortiment huiswijnen en de kwaliteit van de wijnen van de tien grootste supermarktketens in Nederland. PLUS behaalde de hoogste score op elf van de twaalf onderzochte aspecten. De aantrekkelijkheid en de indeling van de wijnafdeling zagen consumenten als een groot pluspunt.