PLUS en Max Havelaar gaan samen het Fairst

01-05-2015

PLUS en Stichting Max Havelaar maken vandaag, voorafgaand aan de start van de Fairtrade Week (2 t/m 10 mei 2015), een nieuw partnerschap bekend. Dit is de meest vergaande samenwerking tussen een supermarktorganisatie en de keurmerkorganisatie tot nu toe. PLUS heeft de meeste Fairtrade gecertificeerde huismerkproducten in vergelijking met andere supermarkten. De intentie van de samenwerking is dat de komende jaren, stap voor stap, wordt toegewerkt naar een situatie waarin alle huismerkproducten die Fairtrade gecertificeerd kunnen zijn, dat ook zijn.

Sinds 2009 werkt supermarktorganisatie PLUS zichtbaar aan haar strategische merkwaarde Verantwoord. Daaruit volgend heeft PLUS in 2010 als eerste supermarkt in Nederland besloten voor 100% over te stappen op Fairtrade gecertificeerde bananen. Ook zijn alle ananassen, thee en koffie die onder eigen merk in de schappen liggen, Fairtrade gecertificeerd. Daarnaast voldoet de cacao in de PLUS Huismerk chocoladerepen, paaseitjes en chocoladeletters aan de Fairtrade voorwaarden. En in andere productgroepen is het Fairtrade keurmerk ook volop te vinden.

PLUS en Stichting Max Havelaar gaan de komende jaren stap voor stap en in nauwe samenwerking het Fairtrade assortiment uitbreiden. Het doel van het partnerschap, dat vandaag door Eric Leebeek, commercieel directeur PLUS en Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar, bekrachtigd werd, is ervoor te zorgen dat organisaties van boeren en arbeiders meer ruimte krijgen om te investeren in betere werk- en leefomstandigheden via de Fairtrade handelsvoorwaarden. In het partnerschap worden ook de leveranciers, klanten en lokale ondernemers van PLUS nauw betrokken.

Eric Leebeek: “Onze wens is dat uiteindelijk alle PLUS Huismerkproducten die Fairtrade kunnen zijn, dat ook zijn. Dat is een spannende reis die we samen met Max Havelaar gaan maken. We zijn al een eind op weg met het uitgebreide Fairtrade assortiment dat we nu hebben. We zullen hier elk jaar nieuwe producten aan toevoegen. Ik verwacht de eerste introductie binnenkort.”

Peter d’Angremond: “De droom van Max Havelaar is dat de Fairtrade-voorwaarden de standaard worden in de Nederlandse handel. PLUS heeft indertijd al leiderschap getoond door als eerste retailer in Nederland over te stappen op 100% Fairtrade gecertificeerde bananen. Ze zijn de afgelopen jaren koploper geworden en tonen nu weer leiderschap met de ambitie om van Fairtrade de standaard te maken in hun huismerkassortiment. Dat is geweldig. Uiteraard vooral voor al die mensen die hard werken om mooie producten als koffie, bananen en thee te produceren.”

PLUS-website-webshop:/Contentpaginas/Over PLUS/Persinformatie/Persberichten/PLUS-en-Max-Havelaar-gaan-samen-het-fairst2.jpg Op de foto v.l.n.r. Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar en Eric Leebeek, commercieel directeur PLUS.