Utrecht, 26 januari 2022 - PLUS heeft een inventarisatie gemaakt waaruit blijkt dat veel producten van het huismerk verpakt zijn met meer verpakkingsmateriaal dan nodig. Reden voor PLUS om met haar leveranciers in gesprek te gaan over duurzamere alternatieven. Minder verpakkingsmateriaal leidt namelijk tot een besparing van plastic, een efficiënter gevulde vrachtwagen en meer producten in het schap. Hierdoor bespaart de Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland (GfK) ruim 15.000 kg plastic op jaarbasis. Dit is een van de voorbeelden waarbij er door slimmer te verpakken een besparing gerealiseerd wordt. De afgelopen jaren bespaarde PLUS meer dan 750.000 kg plastic op jaarbasis.
**Minder plastic in de bakken van witte en rode pitloze druiven**De 500 gram bakken voor witte en rode pitloze druiven zijn nu voorzien van een strak glad folie (topseal) in plaats van een hoge deksel. Hierdoor is er minder plastic verwerkt in het bakje. Dat bespaart zo’n 15.000 kg plastic per jaar, wat gelijk staat aan 900 kilometer aan hoge deksels voor druiven. Bovendien zorgt de nieuwe verpakking voor een nog betere uitstraling van druiven in het fruitschap. Arnold Kreukniet, Category manager Fruit: “PLUS is de eerste supermarkt die volledig over is op ‘topseal’ in plaats van een plastic deksel op de druiven verpakkingen van 500 gram. Deze stap past perfect bij onze ambities om verpakkingen te verduurzamen. Eerder maakten we deze stap al bij aardbeien en blauwe bessen. We zetten nu dus weer een volgende stap in het terugdringen van plastic.”
Pizza’s voortaan zonder doos in het schapOok binnen maaltijden bespaart PLUS veel verpakkingsmateriaal. Zo worden de kartonnen omdozen bij verse pizza’s weggelaten. De informatie die eerder op de kartonnen dozen stond, wordt nu op een etiket vermeld. Ook de kartonnen sleeves om verse maaltijden zijn intussen vervangen door een etiket. Met deze aanpassingen wordt er meer dan 40.000 kilo karton per jaar bespaard. Ginette van der Peet, Category manager Maaltijd- en Borrelgemak: “In gesprekken met onze leveranciers hebben we verschillende opties verkend om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. We zijn trots op het huidige resultaat en het zorgt voor minder afval bij klanten thuis.”
Verpakkingen één van de speerpunten in MVO beleid PLUSAl in 2018 formuleerde PLUS haar verpakkingsbeleid met het doel om zo min mogelijk, daar waar kan hernieuwbaar en in ieder geval recyclebaar te verpakken. Na het verwijderen van al het zwarte plastic in de winkels bij o.a. vlees en dubbele deksels op de verpakkingen van vers gesneden fruit en noten, hebben nu ook de druiven – het meest verkochte fruit bij PLUS na de banaan - een nieuwe verpakking gekregen. Elsbeth van Dam, huismerkmanager van PLUS: “Om onze doelstellingen te halen, zijn we continu op zoek naar duurzamere en innovatieve oplossingen. We doen dit samen met onze leveranciers. Het is goed om te zien dat zij steeds vaker met goede suggesties komen. Als Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland (GfK) blijft PLUS zich ook dit jaar inzetten om minder, hernieuwbaar en recyclebaar te verpakken.”