1. PLUS/
  2. Ken de keten

Onze PLUS Ken de Keten-aanpak: goed eten komt uit een gezonde keten


Als PLUS staan we voor goed eten. Voor iedereen, elke dag. In Nederland zijn er 260 PLUS supermarkten die worden gerund door 227 PLUS ondernemers. Op het servicekantoor, in de distributiecentra en in de PLUS supermarkten werken circa 18.000 mensen. En in de toeleveringsketens nog veel meer. Dit doen wij om circa 2,65 miljoen klanten per week van de beste kwaliteit producten te voorzien. Goed eten betekent ook dat de producten uit ons assortiment zorgvuldig geteeld en geproduceerd zijn. In de gehele keten van al onze producten willen we dat producenten en arbeiders in de toeleveringsketens een waardig bestaan op kunnen bouwen en dat productie plaatsvindt met zo veel mogelijk respect voor het milieu en aandacht voor dierenwelzijn. PLUS ontwikkelt hiervoor een zogeheten Due Diligence aanpak. Wij bedoelen hiermee dat we een risicomanagementproces opzetten, waarmee we feitelijke en mogelijke negatieve impact van onze ketens en onze bedrijfsvoering op het gebied van mensenrechten, dierenwelzijn en milieu kunnen onderzoeken, verminderen, voorkomen en herstellen.

Onze ambitie

Onze ambitie is om positieve impact te creëren voor producenten en werknemers binnen onze toeleveringsketens, voor het milieu en voor dierenwelzijn. Wij beseffen ons dat een positieve impact op één plaats, een mogelijke negatieve impact elders in de toeleveringsketen niet wegneemt. Bij eventuele negatieve impact zullen we ons binnen ons vermogen inzetten om deze te voorkomen, te verminderen en te herstellen. Hiervoor heeft de directie van PLUS in 2017 een statement getekend. We willen met onze aanpak onze toeleveranciers en anderen inspireren, ondersteunen en in beweging brengen en zullen daarover transparant communiceren.

Ken de Keten-aanpak

De opbouw van de PLUS Ken de Keten-aanpak is opgesteld conform het UNGP Reporting Framework. Onze aanpak kent de volgende stappen:

    • A. Ons beleid op het gebied van mensenrechten, dierenwelzijn en milieu
    • B. Het definiëren van een focus
    • C. Het managen van risico’s op gebied van mensenrechten, dierenwelzijn en milieu

In onze ketens van bananen, koffie, cacao en vis kun je concreet de PLUS Ken de Keten-aanpak zien voor die vier producten.


Samenwerking

Een sterke Due Diligence aanpak vraagt om een intensieve betrokkenheid van stakeholders. PLUS kan - binnen de invloedssfeer en proportionaliteit - de resultaten waar zij naar streeft in verschillende ketens niet alleen behalen. Het merendeel van de producten in de PLUS supermarkten wordt ingekocht door onze inkooporganisatie Superunie. Al onze leveranciers ondertekenen de Superunie Gedragscode Duurzame Handel. Daarnaast stellen wij zelf aanvullende voorwaarden voor de producten die we als PLUS zelf direct inkopen. Mede namens PLUS heeft Superunie zich aangesloten bij de volgende initiatieven: Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO), Ronde Tafel voor Duurzame Soja (RTRS), Convenant Verduurzaming Verse Groente en Fruit (Initiatief Duurzame Handel), Convenant Verantwoorde Soja (Initiatief Duurzame Handel).

Voor producten uit ontwikkelingslanden hebben we als PLUS gekozen voor een strategisch partnerschap met Fairtrade. Deze samenwerking ligt in het verlengde van de keuze van PLUS voor Fairtrade certificering van de huismerkproducten. Voor wat betreft onze huismerkproducten kiezen wij - daar waar mogelijk - voor een volledig aanbod van Fairtrade producten. Hiermee maken we het gemakkelijk voor de consument en kunnen we lange termijn relaties opbouwen met onze toeleveranciers. Producten die op dit moment bij PLUS 100% Fairtrade gecertificeerd zijn: PLUS Koffie, bananen, PLUS Chocoladerepen en seizoen chocolade en PLUS Thee. Verder zijn de volgende PLUS Huismerk producten Fairtrade gecertificeerd: limoenen, kokosnoten, haricots verts, physalis, sinaasappelsap, pandan- en basmatirijst, huiswijn, cashewnoten gezouten en ongezouten. Ook heeft een aantal ondernemers de keuze gemaakt voor Fairtrade rozen. Bovendien zijn we hard op weg om alle cacao-houdende PLUS huismerkproducten te voorzien van het Fairtrade Cacao Programma. We vinden het belangrijk om onze klanten te informeren en inspireren door te met hen delen hoe we aan de slag zijn met verduurzaming van onze organisatie en toeleveringsketens. Jaarlijks publiceren wij over ons MVO beleid en de vooruitgang in het Verantwoord en sociaal jaarverslag (hoofdstuk 5, pagina 27).