Steeds meer mensen zijn zich bewust van het belang van gezonde voeding. PLUS wil haar klanten helpen met het ontwikkelen van een gezondere leefstijl en het zo makkelijker maken om te kiezen voor gezond. We stimuleren de ontwikkeling richting gezond en verbeteren ons assortiment continu. PLUS Beleid Gezonde Voeding.

Onderzoeksprogramma ‘Transparant, gezond en duurzaam’
Vijf jaar lang hebben de Rijksuniversiteit Groningen en de Wageningen Universiteit, in samenwerking met acht grote supermarkten, waaronder PLUS, in Nederland, intensief onderzoek gedaan naar de strategieën die supermarkten inzetten om de consument gezondere en duurzamere keuzes te laten maken. De bevindingen van het programma ‘Transparant, gezond en duurzaam’ zijn eerder deze maand gepresenteerd.
PLUS is, in Superunie verband, betrokken geweest bij deze onderzoeken. Onderzocht werd welke beweegredenen consumenten hebben om bepaalde keuzes te maken. Ook de manier waarop supermarkten een gezondere en duurzamere keuze kunnen stimuleren werden onderzocht. Hierbij werd onder andere gekeken naar de rol van transparantie over productinformatie. Voor een van de deelonderzoeken stond bij PLUS het biologisch segment centraal. Onderzocht werd het effect van Nutri-Score op de mate waarin consumenten denken dat biologische producten gezond zijn. Dit onderzoek bevestigt dat de aanwezigheid van een Nutri-Score alleen, voor de meeste consumenten niet voldoende is om hun aankoopgedrag te beïnvloeden. Er is meer nodig, zoals bijvoorbeeld communicatie in de winkel. De resultaten zijn gepubliceerd in het Zichtboek ‘Transparant, gezond en duurzaam’. Bekijk alle resultaten van het onderzoek.

PLUS ondertekent maatschappelijk akkoord 0% btw op groenten en fruit
Op Nationale Groente- en Fruitdag ondertekenden PLUS samen met ketenpartijen in groenten en fruit en andere retailers het 'Maatschappelijk akkoord 0% btw op groenten en fruit'. Een gezonde leefstijl ziet PLUS als grote meerwaarde op onze samenleving. Een lager btw-tarief op groenten en fruit kan daar aan bijdragen en daarom is PLUS een van de ondertekenaars van het maatschappelijke akkoord op 0% btw op groenten en fruit van Alliantie Voedsel van De Gezonde Generatie. Dit akkoord is op Nationale Groente- en Fruitdag (12 oktober 2023) aangeboden aan kabinetsleden met VWS en/of financiën in hun portefeuille. Samen met andere retailers spreken we hiermee af dat het prijsverschil dat ontstaat door de afschaffing van de btw, wordt teruggegeven aan de klant. Groente en fruit worden hiermee 9% goedkoper voor klanten. Zo maken we gezonde voeding voor iedereen betaalbaar en bereikbaar.
Het Maatschappelijk akkoord is een initiatief van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG) en het GroentenFruit Huis. De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie werkt samen met het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting, de Nierstichting en met UNICEF Nederland, de gemeente Amsterdam en JOGG aan een gezondere voedselomgeving. Vooral voor jongeren. Dit doen ze binnen de Gezonde Generatie. Een unieke samenwerking van 22 gezondheidsfondsen met als missie dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste is.

Groente, groente en nog eens groente
We willen het voor klanten aantrekkelijk maken om veel groente te eten. Sinds 2019 voeren we daarom met 'Laagblijvers' blijvend laag geprijsde artikelen. Intussen hebben we meer dan 1300 Laagblijvers, waaronder ook op groente, fruit en vleesvervangers.
Ook buiten het groente en fruit schap hebben we aandacht voor de gezonde keuze. Onder de naam 'Uit de keuken van PLUS' biedt PLUS bijvoorbeeld veel nieuwe verse gemaksmaaltijden aan. Al deze maaltijden bevatten extra veel groente en zijn met verse ingrediënten gemaakt. In sommige van onze winkels vind je ook de lekkerste verse salade bowls. Onze koks bereiden deze recepturen met de beste ingrediënten. Zo makkelijk kan goed eten zijn.

Makkelijker gezonder kiezen met Nutri-Score
De overheid voert per 1 januari 2024 het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dit helpt consumenten eenvoudiger te kiezen voor producten met een betere samenstelling. De Nutri-Score laat zien of het product een betere keuze is in vergelijking met dezelfde soort producten. Op basis van de voedingswaarden en de gebruikte ingrediënten krijgen producten punten. Een product krijgt een betere score door voedingsstoffen zoals vezels, eiwitten en het bevatten van groente en fruit, peulvruchten en noten. En een slechtere score door voedingstoffen zoals suiker, verzadigd vet, zout en het leveren van een hoog energiegehalte (kcal). Daarmee draagt het logo bij aan het verminderen van overgewicht, omdat het producenten aanmoedigt om de samenstelling van producten te verbeteren. Op basis van de totaalscore krijgt een product een Nutri-Score A, B, C, D of E toegekend. De berekening van Nutri-Score is gebaseerd op een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. De overheid speelt een belangrijke rol in de voorlichting hierover.
Sinds twee jaar is Nutri-Score in de winkels van PLUS en online te vinden op verschillende biologische- en ‘Uit de keuken van PLUS’ producten. Nu de invoering van Nutri-Score definitief is, gaat PLUS Nutri-Score op alle huismerkverpakkingen vermelden. Nutri-Score helpt om producten simpel en snel met elkaar te vergelijken.
PLUS is een groot voorstander van de invoering van het voedselkeuzelogo. En we zijn klaar voor de verdere introductie van de Nutri-Score. Vanaf 2024 worden binnen drie jaar alle huismerkverpakkingen voorzien van het Nutri-Score logo. Over 2024 heeft ruim de helft van onze huismerkproducten een Nutri-Score. In 2025 is ons streven om minimaal 60% van onze huismerkproducten van Nutri-Score te voorzien.
Productverbetering: steeds meer gezondere producten
Met goede recepten, aandacht voor de Schijf van Vijf en Goed Eten-campagnes informeren we klanten over een gezond eetpatroon. We hebben geen ongezonde huismerkproducten met daarop kindermarketing in onze winkels en stimuleren A-merk leveranciers hetzelfde te doen. Daarnaast zetten we continu stappen om ons assortiment gezonder te maken. We introduceren gezondere producten en we verbeteren bestaande producten door minder suiker, zout en vet toe te voegen conform het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. In 2020 hebben we veel van onze frisdranken en siropen verbeterd. In 2021 introduceerden we Korenlanders koolhydraat verlaagd bood, met dankzij een nieuw recept verlaagd 45% minder koolhydraten en daarnaast extra tarwevezels, eiwitten, zaden en pitten.
Verantwoord alcohol- en tabaksgebruik
PLUS wil een bijdrage leveren aan verantwoord alcohol- en tabaksgebruik. Daarom verkopen we alcohol en tabak volgens de huidige wet- en regelgeving die hiervoor bestaat.
NIX18
Alcoholhoudende dranken en tabak kunnen met name voor jongeren een gezondheidsrisico vormen. PLUS verkoopt conform de geldende wet- en regelgeving geen alcoholhoudende dranken en tabak aan jongeren onder de 18 jaar. We vragen aan klanten onder de 25 jaar naar legitimatie wanneer zij alcoholhoudende dranken of tabak kopen om zeker te weten dat een klant oud genoeg is.
Een rookvrije generatie
Met het Nationaal Preventieakkoord wil de overheid samen met andere organisaties toe naar een rookvrije generatie in 2040. Onderdeel van dit akkoord is het verbod op de verkoop van rookwaren op afstand sinds 1 juli 2023. Om aan deze wetgeving te voldoen zijn de rookwaren van onze website en app verwijderd. PLUS klanten kunnen deze artikelen niet meer online bij PLUS bestellen. Per 1 juli 2024 is het tabaksverbod ingezet. Vanaf dan worden rookwaren niet meer verkocht worden in onze supermarkten.
Samenwerken voor een gezonder Nederland
In november 2018 is het Nationaal Preventieakkoord ondertekend door 70 partijen. Het akkoord zet in op het terugdringen van overgewicht, problematisch alcoholgebruik en roken en heeft als doel de gezondheid van alle Nederlanders te verbeteren. Het Nationaal Preventieakkoord beschrijft een aantal ambitieuze ambities en per onderwerp worden maatregelen uitgevoerd. Mede namens PLUS onderschrijft ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) het akkoord. PLUS volgt nauwgezet de richtlijnen die in het akkoord zijn vastgelegd.
Makkelijk en gevarieerd eten met verspakketten

Met onze verspakketten helpen we onze klanten om makkelijk en gevarieerd te eten. In een handomdraai maak je een lekker gerecht, met meer dan 150 gram groente per persoon, dat je met trots op tafel kunt zetten. Alle verspakketten zijn vegetarisch te bereiden, en bevatten precies de juiste hoeveelheden. Bij PLUS is er elke week keuze uit meer dan 50 verschillende soorten. Door ons ‘Kies en Mix’-voordeel 2 voor €9,-, zorgen we ervoor dat een gezonde maaltijd bereikbaar is voor iedereen.
Schijf van vijf
De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum helpt consumenten om gezonder én duurzamer te eten. Denk aan verse groenten, fruit, volkoren graanproducten, aardappelen, peulvruchten, ongezouten noten en meer plantaardige producten. PLUS vindt het belangrijk klanten te bewegen naar een gezond eetpatroon waarbij producten uit de Schijf van Vijf leidend zijn. Daarom brachten we in kaart hoeveel huismerkproducten binnen de Schijf van Vijf vallen. Dit geldt nu voor ruim 40% van de afzet van huismerkproducten. Deze inzichten gebruiken we om de gezonde keuze te bevorderen.
Inspiratie voor goed eten en goed drinken
Goed Eten, daar houden we van. Met die boodschap wilden we onze klanten ook in 2023 inspireren om de gezondere keuze te maken bij het doen van hun dagelijkse boodschappen. Dat doen we uiteraard met receptinspiratie in ons magazine en op onze website. Daarnaast delen we verhalen over de herkomst van onze producten. Dit komt tot uiting op de winkelvloer, in de folder en in onze nieuwsbrieven aan klanten. We stimuleren klanten vaker voor plantaardig te kiezen. Naast het afbeelden van een dierlijk product in onze weekfolder, communiceren we daarnaast altijd een vegetarisch alternatief. Op het schap dragen zogenoemde snap-ons (markering op elektronische schaplabels) bij aan het bevorderen van de voedselroutine richting plantaardig. De markeringen zijn donkergroen, met het woord vegan erop of lichtgroen met het woord vegetarisch erop; opvallend zodat klanten de plantaardige producten goed kunnen vinden.
Goed drinken
Bij een gezond eetpatroon hoort ook voldoende en goed drinken. Hierbij gaat het om dranken zoals water, thee en koffie en betere alternatieven zoals laagcalorische frisdranken en alcoholvrije wijnen en bier. Bij het frisdrankschap bieden we bewust alleen blikjes van 250 ml in plaats van 350 ml aan. We geven extra ruimte op het schap voor deze keuzes en merken ook dat steeds meer klanten interesse hebben in deze producten. Zo is de omzetgroei van onze alcoholvrije dranken in 2020 met maar liefst 7% toegenomen.
Energiedranken
Energiedrankjes passen volgens het Voedingscentrum niet in de Schijf van Vijf. Het algemene advies is om de inname van energiedrank te beperken. Vanwege de cafeïne wordt energiedrank voor jonge kinderen (onder de 13 jaar) door het Voedingscentrum afgeraden. Voor kinderen ouder dan 13 jaar geldt dat tot 1 blikje energiedrank per dag veilig gedronken zou kunnen worden. PLUS ondersteunt deze aanbevelingen. Zolang er geen wettelijke en/of branchebrede afspraken zijn over de verkoop van energiedrankjes hanteert PLUS haar eigen policy.
Kindermarketing
PLUS vindt dat de promotie van ongezonde voeding kan bijdragen aan overgewicht en wil kinderen hiertegen beschermen. Daarom communiceren we geen branded characters op verpakkingen van ongezondere huismerkproducten. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om getekende figuurtjes, dingen of dieren met een gezichtje of woorden als ‘kids’ of ‘kinder’. Daarnaast presenteren we verpakkingen van A-merken die voorzien zijn van kindermarketing niet meer op ooghoogte van kinderen. Hierdoor worden ze minder verleid en zullen zij naar onze overtuiging minder om deze producten vragen. PLUS sluit zich aan bij de oproep van het CBL dat ervoor pleit dat de overheid een verbod op kindermarketing op producten die door de World Health Organization (WHO) als ‘minder gezond’ worden aangeduid, in de wetgeving opneemt. Voor meer informatie zie de Doorrekening Nationaal Preventieakkoord.
Keuzehulpen
Door gezonde producten goed zichtbaar in het schap én op onze website te zetten, willen we het voor onze klanten makkelijker maken om gezonder te kiezen. Ook keuzehulpen op de schappen in de winkel helpen daarbij. Met onze caloriemeter bij de frisdranken maken we het voor onze klanten een stuk eenvoudiger om een bewustere keuze te maken. Op de schapkaarten bij de broodafdeling geven we met een vezelmeter aan hoeveel vezels het brood bevat. Ook stimuleren we klanten gezond te koken met gezonde recepten en inspiratie op onze website.
Meten is weten
Suikerhoudende dranken bevatten veel calorieën en (light-)frisdranken zijn niet goed voor het gebit. Enig idee hoeveel calorieën er in een glaasje cola zitten? Met onze caloriemeter bij het schap frisdranken wordt het een stuk eenvoudiger om een bewustere keuze te maken.

Vezelmeter brood
Vezels dragen bij aan een verzadigd gevoel na het eten en bevorderen een natuurlijke stoelgang. In brood zitten vezels. Schapkaartjes op de broodafdeling geven per broodsoort een vezelmeter aan. Zo zie je in één oogopslag hoeveel vezels jouw favoriete brood bevat.

Nationale Week Snoep Goed
Om consumenten te helpen de omslag naar gezonder te laten maken, is PLUS partner van de Nationale Week van Snoep Goed. Met dit initiatief wil de Stichting Week van Snoep Goed bewustheid rondom de negatieve effecten van snoepen en snacken verhogen. De consument werd in de campagneweek uitgedaagd ongezonde tussendoortjes te vervangen door verantwoorde alternatieven. We hebben jaarlijks aandacht voor de Nationale Week van Snoep Goed in onze in onze winkelcommunicatie en folder. In 2024 is PLUS opnieuw partner van het initiatief.
Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel
In 2024 waren we opnieuw partner van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. We zetten het assortiment vega en plantaardig extra in de schijnwerpers, vanuit alle categorieën. In de folder was volop aandacht voor alternatieven om een dag zonder vlees en zuivel te stimuleren. Online betaalden klanten tijdens de campagneweek geen bezorgkosten wanneer zij (ook) kozen voor vega of plantaardig.
Allergenen informatie
Heb je een allergie of voedselovergevoeligheid? Of ken je iemand die hier last van heeft? PLUS maakt het makkelijk geschikte producten te vinden. Op al onze PLUS Huismerk- en PLUS Moment verpakkingen vermelden we of het product sporen van allergenen bevat. Uiteraard vind je op de verpakkingen ook de ingrediëntenvermelding.
- Download hier de lijst met glutenvrije PLUS huismerkproducten (2023).
- Download hier de lijst met melkvrije PLUS huismerkproducten (2023).
- Kijk voor meer allergeneninformatie op: op de site van het voedingscentrum.
- Op de site van Detergenten vind je informatiebladen waarop de ingrediënten van reinigingsmiddelen staan vermeld. Door de streepjescode (EAN) op de verpakking in te voeren, kun je het juiste informatieblad opvragen.
Meer informatie
Wil je meer weten over wat PLUS doet op het gebied van gezondheid? Lees dan dit document.