1. Home/
  2. Verantwoord
  3. /Gezondheid en vitaliteit

Gezondere keuze

Het groene vinkje voor basisvoedingsmiddelen, zoals groente en fruit, zuivel producten, vlees en vis. Basisvoedingsmiddelen verdienen dit logo als ze niet te veel verzadigd vet, transvet, zout en toegevoegde suiker bevatten en daarnaast voldoende voedingsvezels hebben.

gezondere keuze keurmerk

Gezondheid en vitaliteit

Eten en drinken hebben een grote invloed op de gezondheid en vitaliteit van mensen. Ons doel is om medewerkers en klanten te helpen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Dat doen wij door zo duidelijk mogelijk over de gezondheidseigenschappen van onze producten te communiceren en door voldoende aanbod van gezondere alternatieven in alle productgroepen. Onze medewerkers stimuleren wij om te sporten en daarnaast bieden we gezonde tussendoortjes aan tijdens de lunchpauze. Veel PLUS ondernemers steunen lokale initiatieven die gericht zijn op de gezondheid van klanten en vitaliteit van de gemeenschap.

PLUS Huismerk steeds gezonder

We willen goed eten voor iedereen bereikbaar maken, we hebben niet voor niets als pay off: Goed eten. Daar houden we van. We voeren samen met onze fabrikanten verbeteringen in recepturen door, om onze huismerkproducten steeds gezonder te maken. We werken er bijvoorbeeld hard aan om de hoeveelheid zout en verzadigd vet te verminderen, zodat steeds meer producten het groene Vinkje verdienen. Ook plaatsen we geen kindermarketingelementen zoals vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters meer op de verpakking van minder gezonde PLUS Huismerkproducten. We gaan ook onze leveranciers aanmoedigen om de verpakking van hun producten aan te passen. Ons uiteindelijke doel? Kinderen die vaker kiezen voor vrolijke, gezondere tussendoortjes. Want dat is net zo lekker!

PLUS voedingsinformatie op de verpakking

Op de PLUS Huismerk verpakkingen vind je de PLUS voedingswijzer. Hierin geven wij de hoeveelheid calorieën, zout, suiker en vet per portie van het product aan. Dit zijn vier belangrijke kenmerken waarmee je kunt beoordelen hoe gezond een product is. Uitgebreidere voedingswaarde-informatie vind je op de achterkant in een groen panel. Zie voor meer informatie over componenten als calorieën, zout, suiker en vet: www.voedingscentrum.nl.

Introductie frisdrankcalorieënmeter

Met onze nieuwe frisdrankcalorieënmeter wordt het een stuk eenvoudiger om op de calorieën te letten. PLUS is de eerste supermarkt die haar klanten op deze manier informeert in de winkel. Met behulp van de drie kleuren wordt in één oogopslag duidelijk hoeveel calorieën frisdranken bevatten. Blauw staat voor 0-10, geel voor 11-67,5 en rood voor meer dan 67,5 kilocalorieën per glas van 250 milliliter. Deze manier van informeren is tot stand gekomen na zorgvuldige testen en gesprekken met consumenten, ondernemers en leveranciers. Voor de drie categorieën zijn de richtlijnen van Stichting Ik kies bewust aangehouden.

Gezonde kassakoopjes

Klanten stimuleren om gezonder te eten staat bij PLUS hoog in het vaandel. De consument vraagt om een groter aanbod van verantwoord eten, zo blijkt uit onderzoek. PLUS komt tegemoet aan die vraag en biedt in alle winkels verantwoorde snacks aan bij de kassa: drie varianten pure, onbewerkte noten, een notenreep en een doosje rozijnen.

Allergenen informatie

Heb je een allergie of een voedselovergevoeligheid? Of ken je iemand die hier last van heeft? PLUS maakt het je makkelijk om geschikte producten te vinden. Op www.detergenten.info vind je informatiebladen waarop de ingrediënten van reinigingsmiddelen staan vermeld. Door de streepjescode (EAN) op de verpakking in te voeren in het zoekmenu, kun je het juiste informatieblad opvragen. De EAN-code bestaat meestal uit dertien cijfers. Je vindt deze code onder de streepjescode.

Op onze PLUS Huismerk- en PLUS Moment verpakkingen vind je onder het kopje ‘Allergenen-informatie’ een samenvatting van de aanwezige allergenen in het product. Ook vermelden we hier de sporen van allergenen die in het product aanwezig kunnen zijn. Uiteraard vind je alle allergenen ook terug in de ingrediëntenvermelding boven de allergenen-informatie.

Producten zonder koemelk en/of gluten, herken je aan deze twee iconen:

Doelstellingen 2016

  • Versterken van de groente- en fruitconsumptie door uitbreiding assortiment en veel aandacht in promotie.