1. PLUS/
  2. Verantwoord
  3. /Gezondheid en vitaliteit

Gezondheid en vitaliteit

Eten en drinken hebben een grote invloed op de gezondheid en vitaliteit van mensen. Mensen zijn zich steeds bewuster van het belang van gezonde voeding. Ons doel is om consumenten te helpen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl en het makkelijker te maken bewust te kiezen. We verbeteren ons assortiment voortdurend, zodat de goede keuze steeds gemakkelijker wordt.

Veel aandacht voor groente en fruit

Niets is zo gezond als groente en fruit. Daarom geeft PLUS daar veel aandacht aan. We hebben het hele jaar een aantrekkelijk en scherp geprijsd aanbod groente en fruit. Met de ‘Nu doen, dit is het seizoen’-campagne stimuleren we consumenten om te kiezen voor groente en fruit uit het seizoen. Ook laten chefkoks van 24Kitchen zien welke lekkere gerechten consumenten kunnen maken met seizoensgroenten. In de winkels, online en in onze magazines wordt aandacht besteed aan de herkomst en de verhalen achter de producten.

Het belang van goed ontbijten

PLUS zet zich in voor verantwoord ontbijten. Om Nederlanders te helpen een goed en verantwoord ontbijt klaar te maken, zet PLUS in het voorjaar en met Pasen het ontbijt extra in het zonnetje in de winkels, in het magazine en op de website. We waren in 2017 ook partner van het Nationaal Schoolontbijt. In de week van 6 tot 10 november gingen 2.900 scholen met in totaal meer dan een half miljoen kinderen samen op school ontbijten. Tijdens deze jubileumeditie werden via de PLUS supermarkten ruim 8.500 pakketten met daarin 221.000 ontbijtjes verdeeld.

Flexitariër-eiland voor een dagje zonder vlees

PLUS voert een uitgebreid assortiment vleesvervangers met producten op basis van bonen, noten en andere producten met een hoog eiwitgehalte. Voor consumenten die een dagje geen vlees willen eten is in de winkels met de PLUS Briljant 2.0 formule een flexitariër-eiland gecreëerd. Consumenten worden hier geholpen bij het maken van een keuze door verschillende alternatieve producten voor vlees naast elkaar te presenteren: vleesvervangers, vis, peulvruchten en eieren.

PLUS Huismerk steeds gezonder

We willen goed eten voor iedereen bereikbaar maken. Niet voor niets is onze pay-off: Goed eten. Daar houden we van. Samen met onze fabrikanten voeren we verbeteringen door in recepturen, om onze huismerkproducten steeds gezonder te maken. We werken er bijvoorbeeld hard aan om de hoeveelheid suiker, verzadigd vet en zout te verminderen. De verpakkingen van (ongezonde) PLUS huismerkproducten voor kinderen zijn in 2017 vernieuwd: vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters zijn verdwenen. We moedigen onze leveranciers aan om de verpakking van hun producten eveneens aan te passen. Ons doel? Kinderen die vaker kiezen voor gezondere tussendoortjes. Want dat is net zo lekker!

PLUS voedingsinformatie op de verpakking

Op de PLUS Huismerkverpakkingen vind je de PLUS voedingswijzer. Hierin geven wij de hoeveelheid calorieën, zout, suiker en vet per portie van het product aan. Dit zijn vier belangrijke kenmerken waarmee je kunt beoordelen hoe gezond een product is. Uitgebreidere voedingswaarde-informatie vind je op de achterkant in een groen panel. Zie voor meer informatie over componenten als calorieën, zout, suiker en vet: www.voedingscentrum.nl.

Caloriemeter frisdrank

Suikerhoudende dranken bevatten veel calorieën en (light-)frisdranken zijn niet goed voor het gebit. Weet jij hoeveel calorieën er in een glaasje cola zitten? Met onze caloriemeter bij de frisdranken wordt het een stuk eenvoudiger om een bewuste keuze te maken.

Frisdrankmeter

Vezelmeter brood

Vezels dragen bij aan een verzadigd gevoel na het eten en bevorderen een natuurlijke stoelgang. In brood zitten vezels. Om je te helpen met het maken van een bewuste keuze tref je op de schapkaartjes bij het brood een handige vezelmeter aan. Daar kun je in één oogopslag op zien hoeveel vezels jouw favoriete brood bevat.

Vezelmeter

Suikermeter ontbijtgranen

Een goed ontbijt is belangrijk. Graanproducten zoals havermout, muesli en cornflakes worden door velen als gezonde ontbijt-optie beschouwd. Dit is echter niet altijd het geval, soms zit er veel suiker in. Op de schapkaartjes bij de ontbijtgranen tref je een handige suikermeter aan. Zo willen we het maken van een bewuste keuze graag makkelijker maken.

Suikermeter ontbijtgranen

Gezonde kassakoopjes

Klanten stimuleren om gezonder te eten staat bij PLUS hoog in het vaandel. De consument vraagt om een groter aanbod van verantwoord eten, zo blijkt uit onderzoek. PLUS komt tegemoet aan die vraag en biedt in alle winkels verantwoorde snacks aan bij de kassa: drie varianten pure, onbewerkte noten, een notenreep en een doosje rozijnen.

Allergenen informatie

Heb je een allergie of een voedselovergevoeligheid? Of ken je iemand die hier last van heeft? PLUS maakt het je makkelijk om geschikte producten te vinden. Op www.detergenten.info vind je informatiebladen waarop de ingrediënten van reinigingsmiddelen staan vermeld. Door de streepjescode (EAN) op de verpakking in te voeren in het zoekmenu, kun je het juiste informatieblad opvragen. De EAN-code bestaat meestal uit dertien cijfers. Je vindt deze code onder de streepjescode. Op onze PLUS Huismerk- en PLUS Moment verpakkingen vind je onder het kopje ‘Allergenen-informatie’ een samenvatting van de aanwezige allergenen in het product. Ook vermelden we hier de sporen van allergenen die in het product aanwezig kunnen zijn. Uiteraard vind je alle allergenen ook terug in de ingrediëntenvermelding boven de allergenen-informatie.

Producten zonder koemelk en/of gluten herken je aan deze twee iconen:

iconen glutenvrij en melkvrij

Download hier de lijst met glutenvrije PLUS Huismerkproducten (maart 2018)
Download hier de lijst met koemelk- en lactosevrije PLUS Huismerkproducten (maart 2018)
Kijk voor meer informatie over allergeneninformatie op: www.voedingscentrum.nl.

Gezondheid en vitaliteit - highlights 2017

Gezondheid en vitaliteit - highlights 2017

Ambities 2018

  • > 500 huismerkproducten zijn in samenstelling verbeterd ten opzichte van 2017;
  • Producten met daarop kindermarketing in de categorieën chocolade, suikerwerk, chips, koek en tussendoor worden in de loop van 2018 niet meer op ooghoogte van kinderen gepresenteerd.
  • De consumptie van groente en fruit wordt verhoogd door een aantrekkelijk en scherp geprijsd aanbod én door campagnematig aandacht te vragen voor het seizoen.
  • De zichtbaarheid van vleesvervangers wordt vergroot door middel van uitbreiding presentatie en assortiment.
  • De caloriemeter bij de frisdranken wordt geoptimaliseerd en als uitgangspunt genomen voor verdere stappen in een bewuster aanbod.
  • Goed ontbijten wordt met een landelijke campagne wederom onder de aandacht gebracht in het voorjaar en na de zomer bij de start van het nieuwe schooljaar.