PLUS zet zich in voor verantwoorder ontbijt

21-06-2017

Supermarkt start met suikermeter en verbetert productsamenstelling ontbijtgranen

Hoewel veel Nederlanders het belang van een goed ontbijt kennen, pakt het in de praktijk vaak anders uit. Daarom zet PLUS zich in voor verantwoord ontbijten. Zo start de supermarkt met een suikermeter voor ontbijtgranen, waarmee consumenten al in de supermarkt bewustere keuzes kunnen maken. Ook is de productsamenstelling van een aantal PLUS Ontbijtgranen verbeterd en zijn de verpakkingen van PLUS Choco Jumpers en PLUS Honing Ringos voortaan kindermarketingvrij. Bovendien start PLUS een partnership met het Nationaal Schoolontbijt.

Suikermeter

Suikermeter bij ontbijtgranen
Bij PLUS vinden consumenten voortaan een suikermeter bij de ontbijtgranen. Zo zie je aan de schapcommunicatie voortaan in een oogopslag in welke categorie jouw favoriete ontbijtproduct valt, waarbij blauw staat voor 0-16 gram suiker, geel voor 16,1-22 gram suiker en oranje voor meer dan 22 gram suiker. Op deze manier helpt PLUS als Meest Verantwoorde Supermarkt consumenten om bewustere keuzes te maken voor hun ontbijt. Al eerder introduceerde PLUS als eerste supermarkt een caloriemeter voor frisdranken en een vezelmeter voor het brood.

Op productniveau vindt ook een aantal veranderingen plaats. Zo is de productsamenstelling van de PLUS Krokante muesli’s verbeterd. Ook zijn de vrolijke figuren en letters van een aantal verpakkingen van minder gezonde ontbijtproducten gehaald. Het gaat om PLUS Choco Jumpers en PLUS Honing Ringos van 300 gram. Hiermee hoopt PLUS ook de jonge consument te helpen gezonder te kiezen en laten eten.

Partner Nationaal Schoolontbijt
Om het belang van een goed ontbijt verder te promoten is PLUS – samen met een aantal andere Superunieleden – partner geworden van het Nationaal Schoolontbijt. Tijdens de week van het Nationaal Schoolontbijt, van 6 tot en met 10 november 2017, ontvangen zo’n 2.800 basisscholen gezonde ontbijtpakketten en lesmateriaal op school om zo ruim 560.000 kinderen bewust te maken van een goed ontbijt. PLUS ondersteunde het Schoolontbijt al; met dit partnership rolt de supermarkt deze ondersteuning verder uit in heel Nederland.

Belang van ontbijt
Dat PLUS het ontbijt in het zonnetje wil zetten en consumenten wil helpen om op dit gebied bewustere keuzes te maken, is niet zomaar. Want hoewel acht op de tien Nederlanders het belang van een goed ontbijt kennen, slaat een op de tien de ochtendmaaltijd weleens over. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van PLUS. En dat terwijl een goed ontbijt volgens het Voedingscentrum zo belangrijk is: het zorgt voor nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang.