Dit kan ervoor zorgen dat niet alles op de website eruit ziet zoals je van ons gewend bent of dat sommige functionaliteiten minder goed werken. Om onze website optimaal te kunnen benutten, adviseren wij je een andere browser te gebruiken.
Vernieuw je browser of sluit de browser en start deze opnieuw op.
Met de producten die in onze schappen liggen, hebben we een impact tot aan het begin van de keten. Onze ambitie is positieve impact te creëren voor producenten en werknemers binnen onze toeleveringsketens; voor het milieu en voor dierenwelzijn. We streven ernaar de productie en distributie van onze producten zo min mogelijk ten koste te laten gaan van het milieu en dierenwelzijn. Zo maken we ons assortiment met concrete stappen steeds duurzamer en vertellen we de consument graag over de herkomst van onze producten.
Bij steeds meer producten gaat PLUS volledig over op een verantwoord alternatief. Wij willen het onze klanten namelijk makkelijker maken verantwoord boodschappen te doen. In de praktijk kopen consumenten immers vaak minder verantwoord dan zij eigenlijk zouden willen. Daarom maakt PLUS de keuze vaak al voor de consument door voor de hele productgroep over te stappen op een verantwoorder alternatief. Goede voorbeelden hiervan zijn onze bananen en alle koffie, thee en chocolade van het huismerk die Fairtrade gecertificeerd zijn. En voor eieren geldt dat wij uitsluitend vrije uitloopeieren met het Beter Leven keurmerk 2-sterren en biologische eieren met het Beter Leven keurmerk 3-sterren van de Dierenbescherming verkopen.
We betrekken onze consumenten graag zoveel mogelijk bij het verduurzamen van ons assortiment. Daarom doen we aan storytelling op de winkelvloer. Dat houdt in dat we het verhaal achter onze producten uitleggen. Naast communicatie op de winkelvloer worden de verpakkingen van onze huismerkproducten, ons magazine Genieten, onze socialmediakanalen en de website ingezet voor storytelling.
Eind 2017 heeft PLUS haar Due Diligence aanpak ‘Ken de Keten’ beschreven. De Ken de Keten-aanpak is opgesteld conform het UNGP Reporting Framework en de OESO-richtlijnen. Onze aanpak is een continu proces en vraagt om een nauwe samenwerking met alle partijen in de keten en maatschappelijke organisaties. Het grootste deel van onze (huismerk)producten wordt ingekocht door de inkooporganisatie Superunie. Alle leveranciers van Superunie ondertekenen de Gedragscode Duurzame Handel waarin eisen worden gesteld aan leveranciers op het gebied van arbeidsomstandigheden, mensenrechten en milieu. Daarnaast stelt PLUS veelal aanvullende duurzame inkoopvoorwaarden. Hierbij gaat het om maatwerk; vaak zelfs per product(groep).
Ook gezamenlijk werken de supermarkten in Nederland aan verduurzaming van de voedselketen.
* (excl. de btw-verhoging van 6% naar 9%)