Je gebruikt een verouderde browser
Dit kan ervoor zorgen dat niet alles op de website eruit ziet zoals je van ons gewend bent of dat sommige functionaliteiten minder goed werken. Om onze website optimaal te kunnen benutten, adviseren wij je een andere browser te gebruiken.
Vernieuw je browser of sluit de browser en start deze opnieuw op.
Als PLUS staan we voor goed eten. Voor iedereen, elke dag. In Nederland zijn er 261 PLUS supermarkten die worden gerund door 218 PLUS ondernemers. Op het servicekantoor, in de distributiecentra en in de PLUS supermarkten werken circa 18.000 mensen en in de toeleveringsketens nog veel meer. Dit doen zij om circa 2,65 miljoen klanten per week van de beste kwaliteit producten te voorzien. Goed eten betekent ook dat de producten uit ons assortiment zorgvuldig geteeld en geproduceerd zijn. In de gehele keten van al onze producten willen we dat producenten en arbeiders in de toeleveringsketens een waardig bestaan op kunnen bouwen en dat de teelt en verwerking van grondstoffen met zo veel mogelijk respect voor het milieu plaatsvindt. PLUS ontwikkelt hiervoor een zogeheten Due Diligence aanpak. Wij bedoelen hiermee dat we een risicomanagementproces opzetten, waarmee we feitelijke en mogelijke negatieve impact van onze ketens en onze bedrijfsvoering op het gebied van mensenrechten, dierenwelzijn en milieu kunnen onderzoeken, verminderen, voorkomen en herstellen.
Onze ambitie is om meer positieve impact te creëren voor producenten en werknemers binnen onze toeleveringsketens, voor het milieu en voor dierenwelzijn. Wij beseffen ons dat een positieve impact op één plaats, een mogelijke negatieve impact elders in de toeleveringsketen niet wegneemt. Bij eventuele negatieve impact zullen we ons binnen ons vermogen inzetten om deze te voorkomen, te verminderen en te herstellen. Hiervoor heeft de directie van PLUS een statement (link) getekend. We willen met onze aanpak onze toeleveranciers en anderen inspireren, ondersteunen en in beweging brengen en zullen daarover transparant communiceren.
De opbouw van de PLUS Ken de Keten-aanpak is opgesteld conform het UNGP Reporting Framework. Onze aanpak kent de volgende stappen:
In onze ketens van bananen (link), koffie (link) en cacao (link) kun je concreet zien de PLUS Ken de Keten-aanpak zien voor die drie producten.
Een sterke Due Diligence aanpak vraagt om een intensieve betrokkenheid van stakeholders. PLUS kan - binnen de invloedssfeer en proportionaliteit - de resultaten waar zij naar streeft in verschillende ketens niet alleen behalen. Het merendeel van de producten in de PLUS supermarkten wordt ingekocht door onze inkooporganisatie Superunie. Al onze leveranciers ondertekenen de Superunie Gedragscode Duurzame Handel. Mede namens PLUS heeft Superunie zich aangesloten bij de volgende initiatieven: Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO), Ronde Tafel voor Duurzame Soja (RTRS), Convenant Verduurzaming Verse Groente en Fruit (Initiatief Duurzame Handel), Convenant Verantwoorde Soja (Initiatief Duurzame Handel).
Voor producten uit ontwikkelingslanden hebben we als PLUS gekozen voor een strategisch partnerschap met Fairtrade (link). Deze samenwerking ligt in het verlengde van de keuze van PLUS voor Fairtrade certificering van de huismerkproducten. Hiermee maken we het gemakkelijk voor de consument en kunnen we lange termijn relaties opbouwen met onze toeleveranciers. Producten die op dit moment bij PLUS 100% Fairtrade gecertificeerd zijn: PLUS Koffie, bananen, PLUS Chocoladerepen en seizoen chocolade en PLUS Thee. Verder zijn de volgende PLUS Huismerk producten Fairtrade gecertificeerd: ananassen, limoenen, kokosnoten, haricots verts, physalis, sinaasappelsap, pandan- en basmatirijst, huiswijn, cashewnoten gezouten en ongezouten. Ook heeft een aantal ondernemers de keuze gemaakt voor Fairtrade rozen. Bovendien zijn we hard op weg om alle cacao-houdende PLUS huismerkproducten te voorzien van het Fairtrade Cacao Programma.