Gezonde voeding is essentieel voor een gezond leven. Steeds meer mensen zijn zich hiervan bewust. Als supermarkt speelt PLUS een belangrijke rol in het eet- en drinkpatroon van de consument. PLUS wil haar klanten helpen met het ontwikkelen van een gezondere leefstijl door het makkelijker te maken om te kiezen voor gezond. Dit doen we door het assortiment voortdurend te verbeteren, gezonde producten aantrekkelijker te maken met prijsprikkels en door de zichtbaarheid ervan te vergroten.
Schijf van vijf en productverbetering
De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum helpt consumenten om gezonder én duurzamer te eten. Denk aan verse groenten, fruit, volkoren graanproducten, aardappelen, peulvruchten, ongezouten noten en meer plantaardige producten. PLUS vindt het belangrijk klanten te bewegen naar een gezonder eetpatroon waarbij producten uit de Schijf van Vijf leidend zijn. We hebben hiertoe in kaart gebracht hoeveel huismerkproducten binnen de Schijf van Vijf vallen. Eerste inzichten laten zien dat PLUS wat betreft huismerkproducten ruim 40% van haar afzet haalt uit producten uit de Schijf van Vijf. Deze inzichten helpen ons om aanbiedingen en schapindelingen gezonder te maken.
We introduceren gezondere producten en we verbeteren bestaande producten door minder suiker, zout en vet toe te voegen conform de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV). De afgelopen jaren hebben we diverse producten verbeterd, denk aan frisdranken en brood. We werken hierbij in Superunie-verband en in samenwerking met leveranciers en andere retailers, naar verwachting in steeds hoger tempo. De uitdaging is om zoveel mogelijk synergie te behalen, zodat NAPV-verbeteringen kunnen leiden tot een betere Nutri-Score.

Makkelijker gezonder kiezen met Nutri-Score
De overheid voerde per 1 januari 2024 het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Dit helpt consumenten eenvoudiger te kiezen voor producten met een betere samenstelling. De Nutri-Score laat zien of het product een betere keuze is in vergelijking met dezelfde soort producten. Op basis van de voedingswaarden en de gebruikte ingrediënten krijgen producten punten. Een product krijgt een betere score door voedingsstoffen zoals vezels, eiwitten en het bevatten van groente en fruit, peulvruchten en noten. En een slechtere score door voedingstoffen zoals suiker, verzadigd vet, zout en het leveren van een hoog energiegehalte (kcal). Daarmee draagt het logo bij aan het verminderen van overgewicht, omdat het producenten aanmoedigt om de samenstelling van producten te verbeteren. Op basis van de totaalscore krijgt een product een Nutri-Score A, B, C, D of E toegekend. De berekening van Nutri-Score is gebaseerd op een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. De overheid speelt een belangrijke rol in de voorlichting hierover.
PLUS startte in januari 2024 met de uitrol op alle PLUS huismerkverpakkingen. Al meer dan 60% van de in totaal 4.500 producten kreeg afgelopen jaar het logo. Dat is nog niet bij alle producten zichtbaar in het schap, omdat er tijd zit tussen het uitleveren van het artwork van de verpakking en instroommoment van het product in de winkel. Bovendien maken we met het oog op duurzaamheid eerst alle bestaande verpakkingen op, voordat we gebruikmaken van het nieuwe design met Nutri-Score.
In 2025 verwachten we de uitrol van het logo op het PLUS huismerkassortiment af te ronden. Dat is sneller dan onze doelstelling. Ook zien we kansen om de NutriScore mee te nemen in de kwaliteitsbeoordeling van ons assortiment en in toenemende mate in de communicatie op het thema gezondheid.
Groente, groente en nog eens groente
We willen het voor klanten aantrekkelijk maken om veel groente te eten. PLUS geeft blijvend aandacht aan gezonde voeding in onze folders, op de website en in de winkels. Een van onze speerpunten zijn Laagblijvers op groenten en fruit. Deze producten met vaste, lage prijs zijn te herkennen aan het paarse Laagblijvers-logo in de winkel en online. Op dit moment heeft PLUS meer dan 1.000 Laagblijvers op onder andere groente, fruit en vegetarische producten
Verantwoord alcoholgebruik - NIX18 is de norm
PLUS wil een bijdrage leveren aan verantwoord alcoholgebruik. Daarom houden we ons strikt aan de wet- en regelgeving omtrent alcoholverkoop en gaan we verkoop aan minderjarigen tegen.
Alcoholhoudende dranken kunnen met name voor jongeren een gezondheidsrisico vormen. PLUS verkoopt conform de geldende wet- en regelgeving geen alcoholhoudende dranken aan jongeren onder de 18 jaar. NIX18 is voor ons de norm. We vragen aan klanten onder de 25 jaar naar legitimatie wanneer zij alcoholhoudende dranken kopen om zeker te weten dat een klant oud genoeg is. In het
De aandacht voor verantwoord alcoholgebruik maken onderdeel uit van een breder plan het Nationaal Preventieakkoord. Het Akkoord zet in op het terugdringen van overgewicht, problematisch alcoholgebruik en roken, met als doel de gezondheid van alle Nederlanders te verbeteren.
Makkelijk en gevarieerd eten met verspakketten

Met onze verspakketten helpen we onze klanten om makkelijk en gevarieerd te eten. In een handomdraai maak je een lekker gerecht, met meer dan 150 gram groente per persoon, dat je met trots op tafel kunt zetten. Koken met onze verspakketten maakt het makkelijk om vaker te kiezen voor een plantaardig voedingspatroon. Alle verspakketten zijn vegetarisch te bereiden, en bevatten precies de juiste hoeveelheden. Bij PLUS is er elke week keuze uit meer dan 50 verschillende soorten. Door ons ‘Kies en Mix’-voordeel 2 voor €9,50, zorgen we ervoor dat een gezonde maaltijd bereikbaar is voor iedereen. We zien de afgelopen jaren een verdubbeling op de afzet van het aantal pakketten.
Goed drinken
Bij een gezond eetpatroon hoort ook voldoende en goed drinken. Hierbij gaat het om dranken zoals water, thee en koffie en betere alternatieven zoals laagcalorische frisdranken en alcoholvrije wijnen en bier. Bij het frisdrankschap bieden we bewust alleen blikjes van 250 ml in plaats van 350 ml aan. We geven extra ruimte op het schap voor deze keuzes en merken ook dat steeds meer klanten interesse hebben in deze producten.
Energiedranken
Energiedrankjes passen volgens het Voedingscentrum niet in de Schijf van Vijf. Het algemene advies is om de inname van energiedrank te beperken. Vanwege de cafeïne wordt energiedrank voor jonge kinderen (onder de 13 jaar) door het Voedingscentrum afgeraden. Voor kinderen ouder dan 13 jaar geldt dat tot 1 blikje energiedrank per dag veilig gedronken zou kunnen worden. PLUS ondersteunt deze aanbevelingen. Zolang er geen wettelijke en/of branchebrede afspraken zijn over de verkoop van energiedrankjes hanteert PLUS haar eigen policy.
Kindermarketing
PLUS vindt dat de promotie van ongezonde voeding kan bijdragen aan overgewicht en wil kinderen hiertegen beschermen. Daarom communiceren we geen branded characters op verpakkingen van ongezondere huismerkproducten. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om getekende figuurtjes, dingen of dieren met een gezichtje of woorden als ‘kids’ of ‘kinder’. Daarnaast presenteren we verpakkingen van A-merken die voorzien zijn van kindermarketing niet meer op ooghoogte van kinderen. Hierdoor worden ze minder verleid en zullen zij naar onze overtuiging minder om deze producten vragen. PLUS sluit zich aan bij de oproep van het CBL dat ervoor pleit dat de overheid een verbod op kindermarketing op producten die door de World Health Organization (WHO) als ‘minder gezond’ worden aangeduid, in de wetgeving opneemt. Voor meer informatie zie de Doorrekening Nationaal Preventieakkoord.
Keuzehulpen
Door gezonde producten goed zichtbaar in het schap én op onze website te zetten, willen we het voor onze klanten makkelijker maken om gezonder te kiezen. Ook keuzehulpen op de schappen in de winkel helpen daarbij. Met onze caloriemeter bij de frisdranken maken we het voor onze klanten een stuk eenvoudiger om een bewustere keuze te maken. Op de schapkaarten bij de broodafdeling geven we met een vezelmeter aan hoeveel vezels het brood bevat. Ook stimuleren we klanten gezond te koken met gezonde recepten en inspiratie op onze website.
Suikerhoudende dranken bevatten veel calorieën en (light-)frisdranken zijn niet goed voor het gebit. Enig idee hoeveel calorieën er in een glaasje cola zitten? Met onze caloriemeter bij het schap frisdranken wordt het een stuk eenvoudiger om een bewustere keuze te maken.
Frisdrank. Weet wat je drinkt.
Laag: 0–10 kcal per glas van 250 ml
Midden: 10–67,5 kcal per glas van 250 ml
Hoog: >67,5 kcal per glas van 250 ml
Vezels dragen bij aan een verzadigd gevoel na het eten en bevorderen een natuurlijke stoelgang. In brood zitten vezels. Op de broodafdeling geven schapkaartjes met de vezelmeter aan hoeveel vezels er in elke broodsoort zitten:
Weinig vezels: < 3 g per 100 g
Bron van vezels: 3–6 g per 100 g
Vezelrijk: 6–7 g per 100 g
Extra vezelrijk: > 7 g per 100 g

PLUS ondertekent maatschappelijk akkoord 0% btw op groenten en fruit
Op Nationale Groente- en Fruitdag ondertekenden PLUS samen met ketenpartijen in groenten en fruit en andere retailers het 'Maatschappelijk akkoord 0% btw op groenten en fruit'. Een gezonde leefstijl ziet PLUS als grote meerwaarde op onze samenleving. Een lager btw-tarief op groenten en fruit kan daar aan bijdragen en daarom is PLUS een van de ondertekenaars van het maatschappelijke akkoord op 0% btw op groenten en fruit van Alliantie Voedsel van De Gezonde Generatie. Dit akkoord is op Nationale Groente- en Fruitdag (12 oktober 2023) aangeboden aan kabinetsleden met VWS en/of financiën in hun portefeuille. Samen met andere retailers spreken we hiermee af dat het prijsverschil dat ontstaat door de afschaffing van de btw, wordt teruggegeven aan de klant. Groente en fruit worden hiermee 9% goedkoper voor klanten. Zo maken we gezonde voeding voor iedereen betaalbaar en bereikbaar.
Het Maatschappelijk akkoord is een initiatief van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG) en het GroentenFruit Huis. De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie werkt samen met het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting, de Nierstichting en met UNICEF Nederland, de gemeente Amsterdam en JOGG aan een gezondere voedselomgeving. Vooral voor jongeren. Dit doen ze binnen de Gezonde Generatie. Een unieke samenwerking van 22 gezondheidsfondsen met als missie dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste is.

Nationale Week Snoep Goed
Om consumenten te helpen de omslag naar gezonder te laten maken, is PLUS partner van de Nationale Week van Snoep Goed. Met dit initiatief wil de Stichting Week van Snoep Goed bewustheid rondom de negatieve effecten van snoepen en snacken verhogen. De consument werd in de campagneweek uitgedaagd ongezonde tussendoortjes te vervangen door verantwoorde alternatieven. We hebben jaarlijks aandacht voor de Nationale Week van Snoep Goed in onze in onze winkelcommunicatie en folder. In 2024 was PLUS opnieuw partner van het initiatief.
Allergenen informatie
Heb je een allergie of voedselovergevoeligheid? Of ken je iemand die hier last van heeft? PLUS maakt het makkelijk geschikte producten te vinden. Op al onze PLUS Huismerk- en PLUS Moment verpakkingen vermelden we of het product sporen van allergenen bevat. Uiteraard vind je op de verpakkingen ook de ingrediëntenvermelding.
Kijk voor meer allergeneninformatie op: op de site van het voedingscentrum.
Op de site van Detergenten vind je informatiebladen waarop de ingrediënten van reinigingsmiddelen staan vermeld. Door de streepjescode (EAN) op de verpakking in te voeren, kun je het juiste informatieblad opvragen.