1. PLUS/
  2. Verantwoord
  3. /Een beter milieu
  4. /Minder en duurzamer verpakken

Minder en duurzamer verpakken

PLUS is al vijf jaar op rij uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland (GfK). Eén van de pijlers in ons MVO-beleid is ‘Een beter milieu’. Minder en duurzamer verpakken is een belangrijk thema binnen deze pijler.

Ons verpakkingsbeleid

PLUS wil een bijdrage leveren aan de circulaire economie en heeft zich voorgenomen om de milieu-impact van al haar huismerkverpakkingen terug te dringen. Daartoe werd in 2018 met input van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) het verpakkingsbeleid opgesteld.

De uitgangspunten van ons verpakkingsbeleid zijn: (1) zo min mogelijk verpakken en, waar het toch nodig is, geeft PLUS de voorkeur aan (2) hernieuwbaar materiaal en dienen verpakkingen (3) goed te recyclen te zijn binnen de huidige inzamel-, sorteer- en recyclesystemen.

Onze doelstelling voor 2019

10% minder plastic afval in de winkels en minimaal 500 producten die minder en duurzamer verpakt zijn. De zwarte kunststofverpakkingen worden in 2019 uitgefaseerd.

Onze doelstelling voor 2025

Doelstelling 2025 minder en duurzamer verpakken

Samenwerking met de leveranciers

PLUS bespreekt met haar leveranciers hoe zij kunnen voldoen aan de uitgangspunten van het verpakkingsbeleid van PLUS. Al onze categorymanagers hebben het verminderen en verduurzamen van verpakkingen op de agenda staan. We zijn gestart met ronde tafel sessies met de leveranciers van de grote vers categorieën (AGF, Brood & Gebak en Vlees & Vis). Hier verwachten we de grootste stappen te kunnen zetten. Met de top 40 leveranciers (incl. A-merken) wordt eveneens uitgebreider gesproken over de noodzaak om minder en duurzamer te verpakken.

Verpakkingen zijn het onderwerp van gesprek tijdens o.a. de jaargesprekken met leveranciers. Ook tussentijds wordt hier aandacht aan besteed, zeker in geval van nieuwe introducties en/of van redesign verpakkingen. Zo wil PLUS er samen met haar leveranciers voor gaan zorgen dat al haar producten in de komende jaren zo milieuvriendelijk mogelijk verpakt gaan worden.

Samenwerking Plastic Whale

Plastic Whale inspireert PLUS en onze top 40 leveranciers tot daadkracht en omdenken. Het motto van Plastic Whale is 'Stop Talking. Let's start doing.'

Plastic Whale

Plastic Pact

De impact van plastic op het milieu is groot. PLUS vindt het belangrijk een significante bijdrage te leveren aan de circulaire economie en heeft daarom haar handtekening gezet onder het Plastic Pact. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) is initiatiefneemster van dit Plastic Pact: een brede aanpak voor minder plastic en meer recycling. De Nederlandse overheid, ngo’s en bedrijven slaan de handen ineen en spraken tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie begin 2019 af in 2025 20% minder plastic te gebruiken en plastic spullen zó te maken dat je plastic altijd kunt recyclen. Dit om van bestaand plastic weer nieuwe producten en verpakkingen te kunnen maken.

Resultaten

Zwart kunststof verpakkingen

PLUS heeft al haar leveranciers gevraagd te stoppen met het leveren van zwarte kunststof verpakkingen t.b.v. het PLUS Huismerk. Op dit moment zijn zwarte kunststof verpakkingen namelijk gekleurd met carbon black en mede daardoor niet in alle sorteerinstallaties te identificeren. Dat staat een goede recycling in de weg. We zien dat veel leveranciers ons verzoek om zwart kunststof te vervangen goed oppakken. De verpakkingen worden veelal omgezet naar transparant kunststof. Tegelijkertijd kijken we dan gezamenlijk naar andere verbeteringen, zoals minder materiaal, gebruik van mono-materiaal, inzet van recycled content, stickers, etc. Bij de 0-meting in juli 2018 werden 219 huismerkproducten verpakt in zwart kunststof. De zwarte kunststof PLUS Huismerk verpakkingen voor AGF en vleeswaren zijn inmiddels grotendeels uit het assortiment. We streven ernaar dat de resterende zwarte kunststof verpakkingen eind 2019 uit alle PLUS supermarkten verdwenen zijn.

AGF-afdeling

  • De reguliere losse nectarines en perziken zijn deze zomer voor 95% verpakt zonder zwart plastic legblad. In totaal hebben we hiermee deze zomer een besparing van ruim 3800 kilo plastic gerealiseerd.
  • Eind 2018 zijn we overgestapt van zwart plastic schuimschalen naar kartonnen schalen bij onze appels.
  • Ons 'Snoep Goed' wordt gepresenteerd in sta-zakken in plaats van emmers, waardoor we jaarlijks 23.000 kilo plastic besparen.
  • De verpakkingen voor maaltijdsalades zijn nu voor 80% gemaakt van gerecycled PET. Naast het nieuwe duurzamere materiaal, zijn de verpakkingen 0,1 mm dunner en 2,4 gram lichter. Op deze manier besparen we 6000 kilo aan plastic per jaar.
  • Alle verse sappen, smoothies en fresh lemonades flessen van het huismerk zijn nu voor 75% gemaakt uit RPET, een recyclebaar én gerecycled materiaal dat afkomstig is van de (fris)drankflessen die consumenten inzamelen. De overige 25% bestaat uit biobased plastic, ook dit materiaal is recyclebaar. Daarnaast is de dop voortaan transparant. Dit betekent dat er geen chemische kleuring heeft plaatsgevonden, waardoor ook de dop gemakkelijker te recyclen is.
  • Alle verpakkingen van zacht fruit zijn voorzien van een hersluitbaar folie. Hiermee wordt circa 20% plastic bespaard.
  • Al ons vers gesneden fruit is eveneens voorzien van een hersluitbaar folie en zit nu in een 100% recyclebare plastic verpakking gemaakt van 100% r-PET. En die verpakking is ook nog eens meer dan 10% dunner.
  • Met de introductie van de Laagblijvers hebben we goed gekeken naar ons totale AGF-assortiment en ook producten gesaneerd waar relatief veel derving op was. Door keuzes te maken gaan we voedselverspilling tegen. Omdat we de omloopsnelheid van een groot deel van ons assortiment verhogen, kunnen we bovendien meer producten zonder verpakking presenteren. En dat draagt weer bij aan een beter milieu. Enkele voorbeelden: Gember, knoflook en witlof worden nu onverpakt verkocht; De bakjes met kiwi’s zijn verdwenen, nu losse verkoop van kiwi’s; Komkommers worden in de zomermaanden (tot eind sept.) onverpakt verkocht; Rode paprika’s worden in de zomermaanden (tot eind sept.) onverpakt verkocht; Voorheen werden vier soorten appels verkocht werden in een appeltas, nu losse verkoop. Alleen de Elstar zit nog in een appeltas.
  • De acht heerlijke, verse kant-en-klaarmaaltijden onder de noemer ‘Vers & Makkelijk’ bevatten duurzame ingrediënten en minimaal 150 gram groente per maaltijd, en zijn bereid met verse ingrediënten. Ook de verpakking is verantwoord: het bakje is gemaakt van 90% gerecycled FSC karton en een dun laagje plastic folie. Beide onderdelen kunnen gemakkelijk van elkaar gescheiden worden, zodat ze gerecycled kunnen worden.
  • De grootverpakkingen voor PLUS Aardappelen bestaan voor 50% uit plastic gemaakt van suikerriet (=hernieuwbare grondstof).
  • 2,8 miljoen flesjes voor vers geperst sinaasappelsap per jaar worden nu gemaakt van 50% gerecycled PET. Het plastic etiket is vervangen door een papieren variant en de dop wordt niet langer gekleurd.
  • De in 2018 geïntroduceerde biologische Fairtrade bananen zijn voorzien van slechts een banderol.
  • PLUS is in oktober 2018 als eerste supermarkt in Nederland gestart met het gebruik van biologisch afbreekbare stickers op het eigen merk appels en peren uit Nederland. Het gaat om 15 miljoen appels en peren op jaarbasis. Veel schillen voorzien van een stickertje belanden bij het GFT-afval. Dat kan duurzamer. Sinds 1 januari 2019 is 50 procent van alle PLUS Appels en Peren voorzien van een composteerbare sticker. De resterende reguliere stickers worden opgemaakt en aan het eind van 2019 zijn we volledig over.
  • De plastic pakbladen in de kratten met appels en peren zijn vervangen door pakbladen van pulp.
  • Op onze AGF-afdeling vind je nu milieuvriendelijkere zakjes. We kiezen voor papieren zakken van 100% ongebleekt papier met het FSC-certificaat. De plastic tasjes zijn vervangen door zakjes die voor 90% uit suikerriet bestaan. Dit scheelt fossiele grondstoffen en is beter voor het milieu.
  • In januari 2020 stromen de nieuwe salades in. Het nieuwe bakje is 2 gram lichter wat een plasticreductie van 13% oplevert. Op jaarbasis scheelt dit 3.600kg aan nieuw plastic!

    Afdeling brood en gebak
  • De nieuwe zakjes voor de kleine harde broodjes zijn dunner en er zit geen koordje meer in, zodat deze beter gerecycled kunnen worden.

    Afdeling vlees en vleeswaren
  • In week 40 verduurzamen we de verpakkingen op de vleeswarenafdeling. We maken de verpakkingen kleiner, waardoor er 30 procent minder plastic wordt gebruikt. Op jaarbasis scheelt dit 40.000 kilo aan plastic.
  • Onze leveranciers hebben zich ingezet om te komen tot 100% recyclebare mono-schalen voor kip, vlees en vis. Deze stromen gedurende 2019 in bij alle PLUS supermarkten.

    Afdeling kruidenierswaren
  • De PLUS Thee heeft een verpakking zonder plastic folie en theezakje zonder nietje.

    Afdeling non-food
  • Sinds dit voorjaar liggen er herbruikbare/ afwasbare kommen, bekers en bestek in de schappen van alle PLUS supermarkten als vervanging voor de wegwerpplastics. Voor consumenten die het afwassen van herbruikbare bordjes en bekertjes (nog) niet zien zitten, zijn deze straks nog steeds beschikbaar in een variant voor eenmalig gebruik. Die zijn niet gemaakt van plastic, maar van de hernieuwbare natuurlijke materialen karton of bagasse, een materiaal gemaakt van de afvalstroom van suikerriet. Deze bordjes en bekertjes mogen, mits niet al te vies, bij het oud papier.
  • Overstap naar rietjes van papier, roerstaafjes van FSC-gecertificeerd hout en tapas- & satéprikkers van FSC-gecertificeerd bamboe.
  • De plastic wattenstaafjes zijn vervangen door een FSC-gecertificeerde papieren variant.
  • Ons PLUS hybride toilet- en keukenpapier is deels gemaakt van gerecycled papier. Dit bespaart grondstoffen en is daarmee beter voor het milieu.